Hakukonemainonta

Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa (30.000.000) hakua yksistään Internetin suosituimmassa hakukoneessa, Googlessa. Hakukoneoptimoinnilla (SEO-optimointi) pyritään parantamaan yrityksen kotisivujen esiintymistä mahdollisimman korkealla internetin hakutuloksissa ja siten lisäämään klikkauksia yrityksen kotisivuille. Työkaluina käytetään hakukonemainontaa ja  hakukoneystävällistä sisältöä itse kotisivuilla.

AdWords-mainonta

AdWords on maksullista mainontaa Googlen (tai Googlen kumppanien) hakusivuilla. Asiakas voi määritellä mainosbudjetin itse ja maksu peritään vasta sitten, kun määritelty budjetti on käytetty ja  tarpeeksi moni nettiselaajaa on klikannut mainosta ja siirtynyt määritellylle kotisivulle. Ilmoitus saattaa siis näkyä ilman veloitusta useastikin päivän mittaan ja lisää ilmaiseksi yrityksen tunnettuutta internetissä vaikka itse klikkausta ei tapahtuisikaan. AdWords-mainonnan parhaita puolia ovat ehdottomasti edullinen kontaktihinta, hyvä näkyvyys ja tulosten mitattavuus. Mainosten näytettävyyttä voidaan rajata tarkasti esim. kellonajan, paikan tai muun halutun kriteerin mukaan. Silloin mainoskampanjalle saadaan laadullisesti parempia tuloksia.

Oikeiden hakusanojen löytäminen on onnistuneen hakusanamainonnan A & O. Siihen vaaditaan tutkimusta, esim. hakusanageneraattoreiden ja haastattelujen avulla sekä kohderyhmän tuntemusta. Tehtävää helpottaa se, että mainosten tekstisisältöä voidaan helposti hienosäätää tarpeen mukaan, kun vertailukelpoista dataa mainoskampanjasta alkaa kertyä päätöksenteon pohjaksi.  Tehokkaan tekstisisällön suunnittelu ja tarjousbudjetin määrittäminen voivat olla tottumattomalle vähän hankalia, mutta me ManiFestissa autamme mielellämme yrityksenne nettimainonnan alkuun ja voimme asiakkaan halutessa hoitaa sitä aktiivisesti jatkossakin. Alkuun pääsee jo pienelläkin rahalla ja tulokset voivat yllättää positiivisesti.

YouTube ja Instagram

Jos mainoksen toteutus vaatii liikkuvaa kuvaa tai kohderyhmä liikkuu selkeästi enimmäkseen tuubissa tai IGssä, on perustelua käyttää Google-partnereita. Mainoksen suunnitelu ja tuotanto vaatii silloin vähän enemmän työtä mutta noudattelee muutoin samoja periaatteita kuin hakusanamainontakin.

SEO-optimointi

Hakukoneita varten suunniteltu sisältö (SEO = Search Engine Optimization) helpottaa hakurobottien työtä ja parantaa siten osaltaan kotisivujen sijoittumista hakutuloksissa. Hyvin suunniteltu tekstisisältö ja oikein indeksoidut kuvat nostavan hakukoneiden kotisivuille antamia laatupisteitä ja vaikuttaavat suoraan hakukonemainonnan hinnoitteluun. Oikein suunnitellulla sisällöllä saadaan aikaan selvää säästöä mainoskuluissa! ManiFest on suorittanut Google-sertifikaatin sekä AdWords-mainonnassa, että hakutulosten analysoinnissa.